AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA%20ORTHODOXA - Ediţia nr.1-2 din 2003 | |||||||
Articol: |
MANUSCRISE ROMÂNEŞTI ÎN BIBLIOTECA APOSTOLICĂ VATICANĂ. Autori: ANA BACIU. |
||||||
Rezumat: Romanian Manuscripts in the Romanian-Vaticana Fund of Manuscripts. In 1996 the publishing house “Monitorul Oficial”, Regia Autonoma from Bucharest published an extremly refined work of Professor Ion Dumitrascu-Snagov, “Monumenta Romaniae Vaticana”. Among the published materials there is a group of nine Romanian manuscripts considered to be of Russian origins because the author found them in a corpus of Slavonic manuscripts, in 1980. He grouped these manuscripts in the Romanian-Vaticana fund of manuscripts and they can be found under the name of BAV. VAT. ROM., numbered from 1 to 9. If some of the manuscript texts which from the Romanian-Vatican fund are well known, thanks to the profound study of the specialists and to the great numberof different copies in use, some others are completelynew to us. From these little known manuscripts we can sustain that the “Pentecostal” and the “Molitvenic” certainly belong to the cultural and the culual patrimony of the Archbishopric of “Vadului, Feleacului and Clujului” and the “Praznicar”, according to some elements in form and content seems to belong to the same spiritual area. | |||||||