Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOSOPHIA - Ediţia nr.2 din 2013  
         
  Articol:   NOTE ASUPRA ONTOLOGIEI LUI EUDORUS (ALEXANDRU DIN APHRODISIA, ÎN META., 59,1-8 = FR 3;.... SIMPLICIUS, ÎN PH., 181,17-30 = FR. 4-5 (MAZZARELLI) / NOTES ON EUDORUS’ ONTOLOGY (ALEXANDER OF APHRODISIAS, IN META., 59,1-8 = FR. 3; SIMPLICIUS, IN PH., 181,17-30 = FR. 4-5 (MAZZARELLI).

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  NOTE ASUPRA ONTOLOGIEI LUI EUDORUS (ALEXANDRU DIN APHRODISIA, ÎN META., 59,1-8 = FR 3;.... SIMPLICIUS, ÎN PH., 181,17-30 = FR. 4-5 (MAZZARELLI). Neopythagoreanul Eudorus din Alexandria (sec. I i.e.n.) a conceput un sistem filosofic inspirat din Invatatura Nescrisa atribuita de catre Aristotel lui Platon. Acest sistem a fost marcat de existenta unui Principiu suprem din care a derivat un nivel ontologic secundar, compus din doua principii distincte aflate in opozitie ontologica: Ideile si Materia. Din nefericire, ontologia lui Eudorus a fost pastrata doar in trei fragmente inclusa in editia lui Claudio Mazzarelli (Fr. 3-5), fragmente care vor fi comentate in acest studiu. Alexandru din Aphrodisia ii atribuie lui Eudorus o lectura eronata a unui pasaj din Metafizica (Meta., 988a10-11), care circula in anumitre manuscrise, care rezoneaza cu gandirea neopythagoreana si care in acest context se intoarce ca origine la gandirea lui Platon. Ca reconstituire a ontologiei acestui ganditor, fac apel la vocabularul comun gandirii platoniciene a Vechii Academii, medioplatoniciene si neopythagoreene, gasite in cele doua pasaje transmise de Alexandru din Aphrodisia si Simplicius, care rezoneaza cu mai multe texte comune din tradiile de gandirea enumereate. Ca idei generale, urmaresc doctrine ontologice precum: Principiile primordiale, nivelurile ontologice si originea Universului, corelate cu invataturile contemporane lui Eudorus si cu gandirea dezvoltata de aceste traditii. De asemenea, am gasit un pasaj interesant dintr-o scriere a lui Sextus Empiricus (M. X.269), care prezinta trei categorii ontologice preluate de neopythagoreeni din gandirea lui Aristotel, categorii care pot fi originate in gandirea lui Eudorus, insa sursa care le-a transmis (Simplicius) ofera doar o lista a unor principii comuna altor autori (Aristotel, Plutarh, Aspasius si Porphyrius), dar care grupeaza formele de manifestare ale Existentei intr-un cadru ontologic marcat de niveluri: Absolute, Contrarii si Opozite, aspect care nu apare in prezentarile gandirii pythagoreene oferita de acesti filosofi.

Cuvinte cheie: platonism, neopythagorism, ontologie, Eudorus din Alexandria
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă