Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOSOPHIA - Ediţia nr.2 din 2013  
         
  Articol:   CÂTEVA CONSIDERAȚII CU PRIVIRE LA PROBLEMA CONSTITUIRII IMAGINII ÎN FENOMENOLOGIA HUSSERLIANĂ / QUELQUES CONSIDÉRATIONS SUR LE PROBLÈME DE LA CONSTITUTION DE L’IMAGE DANS LA PHÉNOMÉNOLOGIE HUSSERLIENNE.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  CÂTEVA CONSIDERAȚII CU PRIVIRE LA PROBLEMA CONSTITUIRII IMAGINII ÎN FENOMENOLOGIA HUSSERLIANĂ. Ceea ce îmi propun în lucrarea de față este să analizez modalitatea în care Edmund Husserl prezintă în cercetările sale problema constituirii imaginii. Diferența dintre un lucru oarecare și o operă de artă își are fundamentul în faptul că lucrul este perceput, pe când opera de artă este produsul unei capacități umane numite imaginație sau fantezie (Phantasie). Așadar diferența dintre percepție (care este un act obiectivant) și imaginație (care implică o reprezentare mentală) va fi diferența fundamentală cu care va opera Husserl în analiza problemei constituirii imaginii din punct de vedere fenomenologic.
În același timp, vreau să arăt că descrierea pe care o realizează Husserl în privința constituirii imaginii este fundamentală pentru înțelegerea operei de artă (și a fenomenului estetic în genere), precum și a diferenței dintre aceasta și un lucru oarecare. Din punct de vedere al istoriei filosofiei, analiza husserliană presupune depășirea opoziției clasice obiect-subiect, iar experiența estetică este una dintre modalitățile (privilegiate) prin care se realizează această depășire.

Cuvinte cheie: fantezie, imaginație, percepție, imagine, constituirea imaginii, opera de artă, real-ireal, cadru, modificare de neutralitate, subiect-obiect.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă