Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2009  
         
  Articol:   PARADIGMELE DASCĂLULUI ÎN LITERATURA ROMÂNĂ MODERNĂ (ŞCOALA DE LA TÂRGOVIŞTE, ŞCOALA DE LA PĂLTINIŞ).

Autori:  LAURA ROŞCA.
 
       
         
  Rezumat:  Scopul acestui articol este de a evidenţia relaţia discipol-maestru în decursul secolului 20 după cum reiese din contextul cultural din România al acelei perioade, ca fiind una din modalităţile de păstrare şi transmitere a „specificului spiritual si material” de la o generaţie la alta. Potrivit lui Werner Jaeger educaţia sau paideia este principiul fundamental care stă la baza societăţii. Studiile de caz luate în considerare fac o analiză a Şcolii de la Târgovişte şi a Şcolii de la Păltiniş ; Vom aborda trei opere fundamentale care tratează această temă : Maeştri şi discipoli de George Steiner, Hermeneutica subiectului a lui Michel Foucault şi lucrarea lui Joachim Wach-,, Maestru şi discipol, Două studii religio-sociologice’’ –acesta din urmă fiind un renumit istoric al religiilor al cărui eseu se dovedeşte a fi un punct de referinţă chiar si pentru alte contexte culturale precum filosofia sau literatura. (Cu toate acestea ne putem întreba dacă studiul acestor autori este esenţial pentru o cercetare preponderant literară. Un argument pentru a susţine apelul nostru frecvent la operele acestora ar fi interdisciplinaritatea temei abordate, dobândind o nuanţă de omniprezenţă. Astfel, obiectivul nostru este de a analiza contextul educaţional modern pornind de la o privire de ansamblu asupra relaţiei maestru-discipol, ca model recurent. Considerăm că realizarea unei paralele între două fenomene aparţinând unor categorii diferite, şi anume Şcoala de la Păltiniş, în cadrul căreia a fost formulată explicit problema educaţiei, şi Şcoala de la Târgovişte, care a emis o formulare mai degrabă atipică asupra problemei educaţiei ar putea aduce noi dimensiuni analitice

Cuvinte cheie: Şcoala de la Păltiniş, Şcoala de la Târgovişte, relaţia maestru-discipol
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă