Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.1 din 2023  
         
  Articol:   CLOVNUL ‒ O METAFORĂ PENTRU IDENTITATEA ARTISTULUI ÎN CIRCUL ISTORIEI ȘI AL EXISTENȚEI LA MATEI VIȘNIEC ȘI NORMAN MANEA / IL CLOWN – UNA METAFORA PER L’IDENTITÀ DELL’ARTISTA NEL CIRCO DELLA STORIA E DELL’ESISTENZA IN MATEI VIȘNIEC E NORMAN MANEA.

Autori:  EMILIA DAVID.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbphilo.2023.1.02

Article history: Received 28 December 2022; Revised 28 January 2023; Accepted 12 February 2023; Available online 27 March 2023; Available print 31 March 2023
pp. 31-49

VIEW PDF

FULL PDF

Rezumat: Clovnul ‒ o metaforă pentru identitatea artistului în circul istoriei și al existenței la Matei Vișniec și Norman Manea. Articolul va evidenția afinităţi și diferenţe în modul în care Norman Manea și Matei Vișniec, doi scriitori marcanți ai exilului românesc din anii ’80, povestesc eșecul existențial în romanul Plicul negru și respectiv în piesa Angajare de clovn, recurgând amplu la instrumentele unui imaginar de natură intens poetică. Reprezentările onirice, care capătă conotații opuse în tramele celor doi autori, precum și anumite imagini-metafore elaborate după modele oferite de Federico Fellini, evidențiază aspecte care disting perspectiva exprimatǎ de fiecare scriitor referitoare la semantica densǎ şi amplǎ a circului. Ȋn piesa lui Matei Vișniec, toposul circului se declinǎ ȋn formele precaritǎții, care defineşte condiţia artistului precum şi pe cea general umană – ameninţată perpetuu de trecerea inexorabilă a Timpului. Cât priveşte romanul lui Norman Manea, scriitorul concentreazǎ ȋn aceastǎ tramǎ percepția Istoriei ca manifestare bufonescă şi vulgară, care condamnǎ individul, artistul în primă instanţă, la statutul de victimă. În acest mod, Manea și Vișniec explorează, de fapt, formele de manifestare proprii unui imaginar cultural și lingvistic legat de reprezentarea identității individuale și colective.

Cuvinte-cheie: clovn, circ, artist, dictator, istorie, teatru în teatru, poeticitate
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă