Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.1 din 2020  
         
  Articol:   AVATARURILE MĂȘTII ÎN OPERA LUI MISHIMA YUKIO ȘI ROLUL RAPORTULUI SUBIECT-OBIECT / THE MASK AVATARS IN THE WORKS OF MISHIMA YUKIO AND ROLE PLAYED BY THE SUBJECT-OBJECT RELATION.

Autori:  FLORINA ILIS.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbphilo.2020.1.02

Published Online: 2020-03-20
Published Print: 2020-03-20
pp. 27-40
VIEW PDF: FULL PDF

Avatarurile măștii în opera lui Mishima Yukio și rolul raportului Subiect-Obiect. Pornind de la ideea că, în înțelegerea aspectelor autobiografice ale operei lui Mishima este esențială punerea în discuție a raportului dintre Subiect-Obiect, raport pe care, implicit, îl sugerează și îl justifică cuvântul mască din titlul Confesiunilor unei măști, vom încerca să analizăm variațiile mecanismului de funcționare a acestui raport în Confesiunile unei măști (Kamen no kokuhaku/ 仮面の告白, 1949), Templul de aur (Kinkaku-ji 金閣寺, 1956) și Marea fertilității (Hōjō no Umi/ 豊饒の海, 1965-1970). De asemenea, în raport cu dialectica relației Subiect-Obiect, vom identifica avatarurile măștii care produc în plan epic un efect halucinatoriu de real, ascunzând și, simultan, demascând intențiile eroului și/sau autorului. Fața, chipul și machiajul ca avataruri ale măștii eroului sunt totodată expresii ale identității naratorului, dându-ne iluzia că, în Confesiunile unei măști, nu ne confruntăm cu referențialitatea limbajului în virtutea căreia se construiește lumea textului, ci cu realitatea interioară a autorului însuși. Naratorul se estompează în spatele măștii pentru a crea efectul de real: iluzia prezenței Autorului. Adevărat maestru al măștii, Mishima Yukio dă cititorului iluzia că care are de-a face cu autorul însuși, când, de fapt, nu participă decât la un joc abil înscenat.
Cuvinte-cheie
: ficţiune autobiografică, literatura japoneză modernă, narativitate
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă