![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2021 | |||||||
Articol: |
INDIAN CULTURE AND MUSIC AS A SOURCE OF INSPIRATION FOR FRENCH OPERA COMPOSERS / CULTURA ȘI MUZICA INDIEI CA SURSĂ DE INSPIRAȚIE PENTRU COMPOZITORII FRANCEZI DE OPERĂ. Autori: NOÉMI KARÁCSONY, MĂDĂLINA DANA RUCSANDA. |
||||||
Rezumat: DOI: 10.24193/subbmusica.2021.2.08 Published Online: 2021-12-22 Published Print: 2021-12-30 pp. 99-121 VIEW PDF FULL PDF REZUMAT. Prezenta lucrare își propune să dezvăluie influențele culturii și muzicii tradiționale indiene asupra creațiilor de operă din creația compozitorilor francezi. Într-o primă fază, evocarea Indiei în opere este realizată prin intermediul subiectelor, decorurilor și costumelor, toate acestea îndeplinind cerințele exotismului muzical. Treptat, compozitorii vor deveni preocupați de integrarea în cadrul discursului muzical, conceput conform cerințelor componistice occidentale, a unor elemente ritmice și melodice de inspirație indiană, urmărind astfel să creeze o imagine sonoră autentică a Indiei. În același timp, utilizarea elementelor sau a construcțiilor sonore specifice muzicii indiene (scări rāga, formule ritmice, timbre), oferă compozitorilor posibilitatea de a obține un discurs sonor nou, inedit. Analizele sunt centrate pe opere compuse între secolul al XVIII-lea și începutul secolului XX, urmărind elementele de inspirație indiană și evoluția limbajului muzical pe mai multe planuri ce vizează: dimensiunea dramatică (libretul), dimensiunea vizuală (reprezentarea scenică, baletul) și cea muzicală (melodie, ritm, timbre). Cercetarea de față investighează totodată modul în care subiectele indiene influențează construcția libretului și dimensiunea vizuală a lucrării (decoruri, costume), observând treptata „absorbție” a acestor elemente vizuale, precum și a celor muzicale (de exemplu, scările rāga indiene) în concepția discursului muzical. Cuvinte cheie: exotism, orientalism, India, Franța, operă, rāga. |
|||||||
![]() |
|||||||