AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2019 | |||||||
Articol: |
INFLUENȚA REFORMEI HRYSANTICE ÎN MUZICA BISERICEASCĂ DIN TRANSILVANIA/ THE INFLUENCE OF THE HRYSANTIC REFORM ON THE RELIGIOUS CHURCH MUSIC IN TRANSYLVANIA. Autori: DANIEL MOCANU. |
||||||
Rezumat: DOI: 10.24193/subbmusica.2019.2.07 Published Online: 2019-12-10 Published Print: 2019-12-20 pp. 121-146 VIEW PDF: FULL PDF Structurile melodice modale bizantine prezente în manuscrisele care au circulat pe teritoriul țării noastre se regăsesc și în cuprinsul variantei muzicale autohtone fixate în notație liniară de preotul Dimitrie Cunțanu. În Transilvania, înainte de reforma hrysantică din anul 1814, s-au performat două stiluri de cântare bisericească, unul bizantin, fundamentat pe lucrarea românită de Filothei sin Agăi Jipei, și altul autohton, alcătuit din întrepătrunderea melosului bizantin cu muzica folclorică, cultă și religioasă. După reformă, s-a menținut aceeași dualitate stilistică, cântările românite după noua sistimă au fost performate, doar în unele centre monahale, alături de varianta consemnată de Cunțanu. Chiar dacă muzica bisericească românită după noua sistimă nu s-a impus, ea a stat la baza conturării unui stil muzical local grefat pe melosul bizantin. Prezența muzicii bizantine, în Transilvania, prin intermediul cărților și psalților, a avut un rol determinant, influențând într-un mod decisiv sistemul modal, liniile melodice și formulele cadențiale din colecția lui Cunțanu. Cuvinte cheie:reforma hrysantică, muzică bisericească, varianta „cunțanuˮ, muzică bizantină |
|||||||