Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2021  
         
  Articol:   SIMFONII TIMPURII (AVANTGARDISTE) DE VALENTIN SILVESTROV CA UN UNIVERS SONOR / EARLY (AVANT-GARDE) SYMPHONIES BY VALENTIN SILVESTROV AS A SOUND UNIVERSE.

Autori:  LIUDMYLA SHAPOVALOVA, ІRYNA ROMANIUK, MARIANNA CHERNYAVSKA, SVITLANA SHCHELKANOVA.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbmusica.2021.1.21

Published Online: 2021-06-30
Published Print: 2021-06-30
pp. 329-343

FULL PDF

Articolul de față prezintă căile de transformare a genului simfonic în lucrările timpurii ale lui Valentin Silvestrov (Ucraina). În primul rând sunt analizate într-un anumit sistem stilistic, prima, a doua, a treia și a patra simfonie a compozitorului genial al secolului XX. Aceste compoziții sunt dotate cu trăsături ale poeticii avangardiste și, ca subiect de reflecție muzicologică, sunt asociate cu o regândire a paradigmei semantice ale genului. Simfoniile timpurii ale lui V. Silvestrov se deosebesc de practica clasică a simfoniilor europene. Conștientizarea științifică a naturii lor fenomenale a necesitat o alegere metodologică menită să identifice cât mai exact conceptul filosofic al noului univers sonor al muzicii lui V. Silvestrov. Se are în vedere corelarea profundă a imaginii unei ființe umane ca factor al poeticii simfonice (influența conceptelor filosofice ale ontologiei umane în secolul al XX-lea cu transformarea canonului de gen). Aceasta se referă la dimensiunea non-muzicală a semanticii genului. Studiul primelor simfonii ale lui V. Silvestrov relevă o nouă filozofie a muzicii prin mișcare treptată - modulație: de la prima lui simfonie neobarocă și „pastoralele cosmice” Musica Mundana a celei de-a doua simfonii prin antropologizarea istoriei în a treia simfonie „Escatologie” la monodrama Musica Humana în a patra simfonie. Dicotomia Musica Mundana - Musica Humana nu este întâmplătoare: în metoda creativă a lui V. Silvestrov, rămâne relevantă, lucru confirmat de dramaturgia ultimei sale lucrări - a noua simfonie (2019).

Cuvinte cheie: Simfoniile timpurii ale lui V. Silvestrov, evoluția stilului, viziunea asupra lumii, Musica Mundana, monodrama
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă