Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2017  
         
  Articol:   CONOTAŢII SACRE ÎN FURTUNA CE DESCHIDE OPERA OTELLO DE GIUSEPPE VERDI / KONNOTATIONEN DES HEILIGEN IN DER ERÖFFNENDEN STURMSZENE VON GIUSEPPE VERDI’S OTELLO / SACRED CONNOTATIONS IN THE OPENING STORM FROM GIUSEPPE VERDI’S OTELLO .

Autori:  LETIŢIA GOIA, CORNELIA CUTEANU.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2017.1.15

Published Online: 2017-06-20
Published Print: 2017-06-30
pp. 219-232

FULL PDF

ABSTRACT:
Lucrarea de faţă îşi propune să observe utilizarea celor patru elemente primordiale – Pământ, Aer, Apă, Foc - şi conotaţiile lor sacre în furtuna ce deschide opera Otello de Giuseppe Verdi, din perspectiva adaptării piesei shakespeariene la libretul de operă. Adesea temele principale ale operei sunt expuse în uvertură sau în prima scenă, pentru a fi dezvoltate ulterior de către compozitor pe parcursul întregii lucrări. Verdi a ales să-şi înceapă opera cu furtuna ce se găseşte în actul al doilea al piesei Othello de William Shakespeare. Astfel, „Cumplita luptă dintre cer şi ape” (Othello II.1.) dobândeşte efecte acustice şi vizuale puternice în furtuna verdiană, ilustrând sufletul zbuciumat al lui Otello: „Fulgere! Tunete! Vârtejuri! Tremură valurile, vânturile, străfundurile şi crestele!” (Otello I.1.). Atât libretul operei cât şi acompanaimentul orchestral exprimă forţele naturii care reflectă, metaforic, momente din călătoria lui Otello prin viaţă. Vântul, focul, marea, tunetele şi stâncile, fulgere şi flăcări – toate contribuie la prevestirea faptelor ce vor avea loc. Sacrul este redat atât prin intermediul acompaniamentului muzical, cât şi prin versurile shakespeariane ce se regăsesc în libret.

Cuvinte cheie: Otello, Verdi, Othello, Shakespeare, Sacru.

BIBLIOGRAPHIE

***, Dictionnaire des symboles, Robert Laffont / Jupiter, Paris, 1969.
***, Vocabulaire de Théologie Biblique, Cerf, Paris, 1988.
Biedermann, Hans, Dicționar de simboluri (Wörterbuch der Symbole), Saeculum I.O., Bucureşti, 2002.
Brunel, Pierre und Wolff, Stefanie (Hrsg.), L’Opera, Edition Bordas, Milano, 1987.
Budden, Julian, The Operas of Verdi. 3 From Don Carlos to Falstaff, Clarendon Press, Oxford, 1992.
Bughici, Dumitru, Dicționar de forme și genuri muzicale (Wörterbuch der musikalischen Formen und Gattungen), Editura muzicală a Uniunii Compozitorilor, Bucureşti, 1974.
Eliade, Mircea, Das Heilige und das Profane: vom Wesen des Religiösen, Rohwolt Verlag,1957.
Mircea, Ioan, Dicționar al Noului Testament (Wörterbuch des Neuen Testaments) , Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1995.
Otto, Rudolf, Sacrul (Das Heilige), Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1992.
Pleşu, Andrei, Despre îngeri (Das Schweigen der Engel), Humanitas, București, 2003.
Pleşu, Andrei, Parabolele lui Isus. Adevărul ca poveste. (Die Gleichnisse Jesu. Die Wahrheit als Geschichte), Humanitas, Bucureşti, 2012.
Solovţova, Liubov, Giuseppe Verdi, Editura Muzicală, Bucureşti, 1960.
Verdi, Giuseppe, Otello, Ricordi, Milano, 1964.
Wunenburger, Jean-Jacques, Sacrul (Das Heilige), Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2000.
https://wordproject.org/bibles/de/index.htm
https://dexonline.ro/
http://www.william-shakespeare.de/othello1/othello.htm
www.uibk.ac.at/theol/leseraum/bibel/jdt9.html
https://www.uibk.ac.at/theol/leseraum/bibel/weish5.html
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă