Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2016  
         
  Articol:   CITATUL ÎN SINFONIA GIOCOSA (!?) DE TIBERIU OLAH / THE QUOTATION IN TIBERIU OLAH’S SINFONIA GIOCOSA (!?) .

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:   Studiul debutează cu o scurtă dezbatere asupra naturii textului, ca spațiu de interferență a unor texte preexistente sau, dimpotrivă, ca realitate originală și autonomă. Sunt luate în considerare mai multe aspecte ale citatului muzical: recognoscibilitate, defamiliarizare, încorporare a semnificațiilor și asociațiilor culturale, poziționare și integrare. Studiul de caz (analiza Simfoniei nr. 4 de Tiberiu Olah) revelează un mod interesant de încorporare a citatului. Principalul citat, derivat din Oda bucuriei, este prezentat cu claritate doar în finalul Simfoniei, cu toate că structura sa de adâncime (tricordul) constituie fundamentul întregii lucrări. Chiar și această apariție târzie nu este o simplă citare; fragmentul beethovenian este transformat, intonația afirmativă fiind convertită într-o nesigură și dureroasă interogație. Pe lângă acest citat, mai sunt multe altele, mai mult sau mai puțin audibile, provenind de la diverși autori și din mai multe sfere muzicale (operă, muzică religioasă, muzică de cameră, cântece patriotice, muzică de film). În ciuda diversității lor, citatele sunt legate printr-un ADN comun (tricordul), lucrarea dobândind astfel o funcție teleologică, centripetă, ordonatoare. 

Cuvinte cheie: citat, intertextualitate, Oda bucuriei, tricord, Tiberiu Olah
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă