Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2013  
         
  Articol:   CADRUL CORAL ÎN OPERA DECEBAL DE TEODOR ZGUREANU / THE CHORAL FRAMEWORK IN THE OPERA DECEBAL BY TEODOR ZGUREANU.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Întreaga creaţie a compozitorului este străbătută de melosul popular. De fapt, apelul la substanţa folclorică este o constantă a acestui compozitor. El utilizează cu preponderenţă elemente ritmico-melodice specifice melodicii populare, elemente ce-şi trag seva din experienţa de secole a artistului popular, pe care le decantează subordonându-le unui limbaj propriu, inconfundabil. Contrastele pe multiple planuri (dinamic, ritmic, timbral, de registre), vitalitatea, energia, tensiunea, asprimea, densitatea, sunt caracteristicile principale ale acestei lucrări în care recunoaştem claritatea şi stăpânirea gestului componistic, acumulări şi tensionări rupte de pauze sau de secţiuni contrastante, dar şi insistenţa pe celule melodico-ritmice de provenienţă folclorică. E vorba de un stil pe care compozitorul şi l-a şlefuit cu trudă şi migală, stil la care contribuie şi rafinamentul timbral, subtilitatea jocului de nuanţe, construcţia realizată fie din aglomerări şi rarefieri, fie din rupturi bruşte şi contraste.

Cuvinte cheie : Opera, Teodor Zgureanu, cadru coral, opera basarabeană, Decebal

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă