![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2013 | |||||||
Articol: |
PREZENŢA CARACTERISTICILOR UNIFICATOARE MACABRU – OSTINAT ÎN LUCRĂRILE PENTRU PIAN TÂRZII ALE LUI FRANZ LISZT / DIE PRÄSENZ DER WERTLICHEN CHARAKTERISTIK MACABRE-OBSTINÉ IN DEN SPÄTEN KLAVIERWERKEN VON FRANZ LISZT. Autori: . |
||||||
Rezumat: Analiza de faţă examinează acele stileme, tehnici componistice şi mijloace de expresie artistică ale lui Franz Liszt, care vizează surprinderea muzicală a intercategoriilor valorice estetico-etice de macabre şi obstiné. Lucrările ţintă sunt patru dansuri pianistice, compuse în ultima perioadă de creaţie: Csárdás macabre, Csárdás obstiné, Mephisto-Walzer Nr. 3 şi Bagatelle sans tonalité. Aceste lucrări laconice, deosebit de concentrate şi bizare (ca şi caracteristici ale ultimelor lucrări) dispun totuşi de o virtuozitate diabolică, tocmai datorită specificului mefistofelic al programului. Tehnicile componistice abordate pentru exprimarea caracterului macabre şi obstiné sunt pe de o parte cunoscute din perioada weimariană, pe de altă parte reprezintă stileme noi, prin care muzica lisztiană se distanţează din ce în ce mai mult de Romantism. Cuvinte cheie: Franz Liszt, lucrări pentru pian târzii, stil, analiză muzicală, valori estetice. |
|||||||
![]() |
|||||||