Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.2 din 2007  
         
  Articol:   ANALIZA PERSONAJULUI PIRANDELLIAN HENRIC AL IV-LEA PRIN PRISMA TEORIEI MORENIENE A ROLULUI.

Autori:  BÁCS MIKLÓS.
 
       
         
  Rezumat:  

Obiectivul prezentei lucrări este să sublinieze existenţa teoriei lui Pirandello cu privire la conceptul de rol şi legătura sa cu teoria moreniană a rolului şi cu psihodrama. Acest demers va fi îndeplinit prin analizarea rolurilor personajului Henric IV – din piesa omonimă a lui Pirandello – în lumina definiţiei teoriei moreniene a rolului. Rolurile principale jucate de Henrc IV sînt cele de rege, nebun, bolnav şi jucător. Aceste roluri reprezintă rolurile sociale definite de Moreno, care există indiferent de circumstanţe, timp şi persoana care le joacă. Rolurile secundare ale lui Henric IV sunt rolurile psihodramatice descrise de Moreno, aşa cum acestea apar în relaţiile interpersonale, în anumite condiţii. Evoluţia rolului de la inconştient la conştient marchează implinirea fizică a personajului, capacitatea sa de înţelegere şi de a folosi jocul de rol ca o modalitate de a ajunge la autocunoaştere şi intergrare socială. Analiza rolurilor dramatice prin prisma teoriei moreniene a rolului este văzută ca o amplificare a jocul actoricesc, în care catharsisul spectatorilor însoţeşte catharsisul actorilor, întărind nu numai aspectul estetic al piesei, cît şi pe cel terapeutic.

Cuvinte cheie: teatru, Moreno, rol, psihodramă

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă