Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA%20CATHOLICA - Ediţia nr.1 din 2010  
         
  Articol:   CONTEMPLAŢIA, FINALITATEA ULTIMĂ A PERSOANEI UMANE / LA CONTEMPLATION, FINALITÉ ULTIME DE LA PERSONNE HUMAINE.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Ca urmare a celor prezentate într-un alt articol, vom avea în vedere următoarele: în primul rând, limitele acestei realități și experiențe a iubirii-prietenie, modul de a trece peste aceste limite sau cel puțin de a reduce efectul lor în viața de zi cu zi, precum și posibilitatea pe care ne-o oferă aceste limite (fie, deschiderea către contemplația filosofică a Ființei Prime); în al doilea rand, modul prin care se poate atinge o astfel de contemplație (în cazul nostru, contemplația Ființei Prime). În urma analizei, vom descoperi existența a trei mari categorii de limite: limitele cunoașterii, limitele legate de experiența absenței și limitele cu privire la experiența morții. Chiar și în cazul în care am reuși să trecem peste primele două limite, peste a treia nu am putea trece decât prin deschiderea către căutarea adevărului, a înțelesului vieții (pentru cei care sunt norocoși: adică, cei care caută în mod constant înțelepciunea), a dimensiunii metafizice și a descoperirii intelectuale a necesității existenței Ființei Prime. Aceasta (Ființa Primă) este sursa vieții, a iubirii și a inteligenței, sursa spiritului și singura realitate capabilă să potolească setea arzătoare a inimii noastre – setea de a fi iubit dincolo de limitele noastre, asemeni unui prieten iubit de prietenul lui. Ea umple inima omului infinit mai mult decât ar putea vreodată un prieten, din cauza limitelor sale, între care moartea este ultima și care se poate manifesta ca o realitate de netrecut, aproape substanțială. Doar prietenul fidel, înaintea experienței morții prietenului său, poate ajunge, printr-o căutare metafizică, la descoperirea Ființei Prime. Această descoperire îi arată, din interior, că singurul mod de a atinge Ființa Primă constă în abandonarea totală de sine iubirii. Este vorba de a-l iubi pe Acela față de care este recunoscător pentru iubirea pe care o are pentru prietenul său mort și pentru legătura lor, pentru ceea ce a fost el, pentru ceea ce a avut sau pentru simplul fapt că a existat, aici și acum.

Cuvinte cheie: absurditate, adoraţie / cult, ruptură, contemplare filosofică, uimire, a fi primul, fidelitate, terminare / terminus, obişnuinta înţelepciune, prezenţa intenţionată.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă