AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA ORTHODOXA - Ediţia nr.2 din 2013 | |||||||
Articol: |
BISERICA UNITARIANĂ, CONTINUATOARE A ARIANISMULUI. REPERE ISTORICE ŞI DOCTRINARE. Autori: . |
||||||
Rezumat: În cadrul mişcării reformatoare se distinge orientarea raţionalist-evanghelică italiană care va da naştere unitarianismului. Unitarienii sunt arienii timpurilor moderne. Antitrinitarismul modern, al cărui început se leagă de numele lui Laelius Socinus în Polonia şi în Dávid Ferenc Transilvania, se considera o mişcare de elită, curent spiritual, liberalist şi iudaizant. Potrivit acestora creştinismul a recunoscut mai multe autorităţi exterioare ca Biblia, Biserica, clerul, papalitatea, tradiţia. Credinţa nu mai este o experienţă sufletească, ci acceptarea dogmelor, crezurilor, a puterii clericale. În consecinţă, singura autoritate pe care o acceptă este una interioară, definită prin raţiune şi conştiinţă. Cuvinte cheie: arianism, Biserică, protestantism, unitariani, antitrinitari. |
|||||||