Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA ORTHODOXA - Ediţia nr.2 din 2010  
         
  Articol:   ICONOGRAFIA RĂSĂRITEANĂ A SFINTEI TREIMI. STUDIU DE CAZ. ICOANE ROMÂNEŞTI.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Dogma Sfintei Treimi a fost expusă la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea în anul 325, şi crezul creştin a fost finalizat la al doilea Sinod Ecumenic de la Constantinopol din 381. Iconografia temei Sfintei Treimi s-a dezvoltat în timp, la început fiind acceptat textul biblic al Facerii (18, 1-15). Prima imagine reprezintă trei tineri care îl vizitează Patriarhul Avraam, pe care o putem vedea într-o catacombă din Via Latina (Drumul latin) de la Roma. Această temă a atins apogeul în secolul al paisprezecelea, sub pana lui Andrei Rubliov, fiind, de asemenea, primul tip de reprezentare cu semnificaţii teologice. Concomitent, în secolul al doisprezecelea din Europa de Vest s-a dezvoltat un alt tip iconografic, care constă în reprezentarea de celor trei persoane divine: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt în aparenţă antropomorfe (Duhul Sfânt care apare ca un porumbel). Al treilea tip de reprezentare iconografică a Sfintei Treimi ne arată pe Dumnezeu, Tatăl, în haine de ierarh (cu însemnele papale) ținând trupul mort al lui Iisus. Această reprezentare a celor Trei Persoane Sinte poate fi, de asemenea, găsită în alte teme, cum ar fi: Adormirea Maicii Domnului şi Judecata de Apoi. În pictura romaneasca această temă poate fi găsită în toate cele trei zone distincte: Valahia, Moldova şi Transilvania. Incepand cu secolul al XVI-lea, în pictura în frescă din Moldova această temă pot fi observată în special pe pereţii exteriori ai bisericii de la Manastirea Moldovita. Tema este, de asemenea, găsită în bolta din pronaos a bisericii Suceviţa, datând din aceeaşi perioadă. Icoanele portabile au aceleaşi caracteristici menţionat anterior, că rezistat până în prezent, prin urmare, a lungul secolelor, există două tipuri fundamentale: Filoxenia lui Avraam şi a Sfintei Treimi (cu cifrele distins de Tatăl ca Patriarh, după Învierea Fiului şi Sfântului Duhul ca un porumbel).

Cuvinte-cheie: Sfânta Treime, Consiliul Ecumenic, Andrei Rubliov, Duhul Sfânt, Adormirea Maicii Domnului, Judecata de Apoi, Mănăstirea Moldoviţa, Filoxenia lui Avraam, Învierea.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă