Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA ORTHODOXA - Ediţia nr.2 din 2009  
         
  Articol:   RĂSTIGNIREA DIN BISERICA MITROPOLITANĂ DIN AMFISA PICTATĂ DE SPIROS PAPALOUKAS.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Profund influenţat de pictura franceză post-impresionistă, Spyros Papaloukas (1892-1957), artist cunoscut pentru temele şi tehnicile sale diverse, își va concentra căutările sale artistice asupra artei religioase, cea mai mare parte postbizantine. Studiile sale pe care le-a conceput în ambianţa picturilor murale de la Muntele Athos şi, de asemenea, cele pe care le va picta mai târziu în Meteora, Osios Loukas, va deveni o sursă de inspiraţie în compoziţiile sale. În scopul de a crea Răstignirea din biserica mitropolitană din Amfisa, pictorul va realiza mai multe studii, inclusiv cea de la Osios Loukas, care este cel mai expresiv. Această compoziţie în special, are asemănări profunde cu icoana care are acelaşi nume şi pot fi găsite într-o colecţie la Muzeul din Atena, alături de prezenţa a trei figuri istorice Fecioara Maria, Hristos răstignit şi Sf. Ioan, fundal decorat cu stele. Prezenţa îngerilor în icoană este dublată cu cele două stele care Papaloukas le introduce in pictura lui, influenţată de textul Sfântului Evanghelist Marcu 15,33 și Luca 23,44-45.Coroana de spini pe capul lui Iisus, frecvent folosită de pictori de Vest ca un accesoriu care subliniază suferința, pot fi, de asemenea, observate în lucrările maeștrilor greci din secolul al XIX-lea, pictori care au lucrat în Creta, Rhodos sau Eptanisou. Contrastul cromatic de cald şi rece, structurat în portocaliu albastru, rosu, verde, da o nota de individualitate şi de libertatea picturii sale, chiar dacă întreaga scenă rămâne ancorată în tradiţia picturii post-bizantine. Noutatea şi originalitatea pictor grec al Răstignirii ne asigură că artistul nu copiază o temă populară, el se ocupă de temă pentru a crea iluzia de mişcare pentru privitor, oferind individualitate a picturilor sale, cât de mult i-a fost permis în conformitate cu normele stilului bizantin.

Cuvinte-cheie: suferinţă supremă, pasiune, cruce, moarte, înviere, icoane, compoziţia simetrică, Fecioara Maria, Iisus, Ioan Teologul
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă