Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA GRAECO-CATHOLICA VARADIENSIS - Ediţia nr.1 din 2007  
         
  Articol:   VOCABULARUL EROTIC A LUI PLATON. NOTE LA PASAJUL 202.E.6-7 DIN BANCHETUL DAIMON / LE VOCABULAIRE ÉROTIQUE DE PLATON. NOTE AU PASSAGE 202.E.6-7 DU BANQUET.

Autori:  CLAUDIU SFIRSCHI-LĂUDAT.
 
       
         
  Rezumat:  Vocabularul erotic a lui Platon. Note la pasajul 202.E.6-7 din Banchetul. Daimon fiind, adică o fiinţă intermediară, Eros leagă între ele lumi care, altminteri, şi-ar rămâne incomunicabile. Prima legătură se realizează între lumea oamenilor şi aceea a nemuritorilor; această legătură îşi află corelativul, ca într-un reflex de oglindă, în raportul dintre trupul supus devenirii şi sufletul nemuritor. Imaginea legăturii este reluată şi completată de aceea a fluidităţii lui Eros: umplerea şi golirea sunt folosite pentru explicarea mecanismului plăcerii şi al cunoaşterii, dar şi al privirii sau al nevoinţei erotice. În rândurile următoare, am încercat a umări cele două imagini – legătura şi umplerea – pe mai multe planuri: unul vertical (om-zeu), celălalt orizontal, care funcţionează atât în cadrul complexului trup-suflet, cât şi al relaţiei erotice dintre erastes şi eromenos. Scopul notei noastre la pasajul 202.e.6-7 din Banchetul este acela de a sublinia plurivalenţa imaginilor platonice, care se încarcă de numeroase sensuri, în funcţie de nivelul de aplicare (psihologic, filosofic sau metafizic).  
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă