Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA CATHOLICA - Ediţia nr.3-4 din 2012  
         
  Articol:   ΚΑΤΆ ἈΦΑÍΡΕΣΙΝ: TEOLOGIA NEGAŢIEI ABSTRACTIVE LA ALBINUS.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Albinus a dedicat un întreg capitol din manualul său Didaskalikos problemei „Dumnezeului Prim”, concepându-l, pe urmele lui Platon, ca un principiu transcendent lumii şi ca un Intelect. Mai precis, principiul albiniam ar putea fi perceput ca un nous akinetos aristotelic, posedând calităţile Binelui şi Frumosului platonice.Albinus prezintă în chip sistematic cele trei „căi” care conduc la cunoaşterea lui Dumnezeu: via remotionis, via analogiae şi via eminentiae. Prima metodă constă într-o scădere de ordin ontologic de la Dumnezeu a ceea ce a fost anterior invalidat prin intermediul negaţiei. Dumnezeu este arrhetos pentru că este dincolo de determinările categoriale, dar poate fi aprehendat, cu toate acestea, printr-un proces de îndepărtare (aphairesis) a tuturor proprietăţilor ontologice ce aparţin tărâmului existenţei. Aphairesis este o noţiune asociată cu modelul geometric de analiză ce poate fi elucidat prin exemplul izolării punctului matematic. Cea de-a doua cale, calea analogiei, îşi găseşte corespondenţă în metafora soarelui din Republica, în timp ce calea anagogică, urcuşul minţii către orizontul inteligibil, se întemeiază pe discursul Diotimei din Banchetul.

Cuvinte cheie: medioplatomism, Albinus, via negativa, via analogiae, via eminentiae, aphairesis, Dumnezeul transcendent.

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă