AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA CATHOLICA - Ediţia nr.3 din 2007 | |||||||
Articol: |
RECENZII ŞI PREZENTĂRI DE CARTE: PAUL NEGRUŢ, BISERICA ŞI STATUL. O INTEROGAŢIE ASUPRA MODELULUI „SIMFONIEI BIZANTINE”, EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC „EMANUEL”, ORADEA 2005, 199 p.. Autori: NICOLAE GUDEA. |
||||||
Rezumat: I. După lovitura dură primită atât în ţară cât şi în străinătate de Biserica ortodoxă română prin cartea lui Oliver Gillet (Religie şi naţionalism. Ideologia Bisericii ortodoxe române sub regimul comunist. Editura Compania. Bucureşti 2001, 313 p.), apărută desigur mai întâi în ediţie franceză în colecţia „Spiritualité et pensée libre”. Bruxelles 1997), o altă carte vine să clatine puţin, pe plan intern acum, eşafodul fragil creat de propaganda gălăgioasă a Bisericii ortodoxe Rpmâne (de acum înainte prescurtate BOR) pe toate planurile în legătură cu tradiţia ei patriotică, naţionalismul (socialist!), curăţenia spirituală şi ecumenismul (sic!). Multe lucruri însă au fost puse în lumină şi de alţi istorici ai Bisericii ortodoxe (în general) dintre care voi aminti aici numai pe Timothy Ware (The Orthodox Church) şi J.H. Cockburn (Religious Freedom in Eastern Europe). Slabele reacţii de apărare (pe care nu le voi aminti aici) sunt jalnice. | |||||||