![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA CATHOLICA - Ediţia nr.2 din 2006 | |||||||
Articol: |
KANT ŞI HEGEL DESPRE PURTĂTORII DE ADEVĂR. Autori: ŞERBAN LEOCA. |
||||||
Rezumat: Kant and Hegel about truth bearers. Kant explicitely maintains that his Transcendental Logic is a logic of truth. Truth is defined as objective validity. The only possible object is the object of experience, and fundamentally concepts, both pure and empirical, and derivatively judgements are those that bear objective validity. The explanation is that transcendental logic is ontology rather than logic and the concept is the form of the object, while the judgement is not. Hegel’s logic is transcendental too, but unlike Kant, his conceptual structure can only deal with pure concepts. A proof is given by considering Redding’s suggestion to compare Hegel and Porphyry. | |||||||
![]() |
|||||||
![]() |