![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA CATHOLICA LATINA - Ediţia nr.1 din 2016 | |||||||
Articol: |
FÉNELON AND THE EDUCATION OF GIRLS. A SHORT NOTE ON SOME ENDURING ANCIENT TOPOI. Autori: KORINNA ZAMFIR. |
||||||
Rezumat:
This paper discusses François Fénelon’s treatise on the Education of Girls (De l’ducation des filles, 1687) focusing on the presence of common Greco-Roman topoi regarding the education of women. These concern the reasons for which girls should be educated, the curriculum they should follow and the flaws of female nature that should be kept in mind in the process. Some ideas pick up arguments already voiced by Xenophon, Musonius Rufus, and Plutarch. In spite of his moderately progressive educational views, Fénelon uses these topoi to reinforce traditional gender roles. To the savante he opposes the modest, self-effaced woman dedicated to household management. Keywords: education of women, François Fénelon, De l’éducation des filles, Xenophon, Musonius Rufus, Plutarch, virtues, household management.
|
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |