Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.1 din 2017  
         
  Articol:   AL CUI VA FI ULTIMUL GLONŢ? ÎNTRE FEMINITATE ŞI FEMINISM: NANCY HUSTON ŞI MARTINE DELVAUX VORBESC DESPRE DORINŢĂ / À QUI LA DERNIÈRE BALLE? ENTRE FÉMINITÉ ET FÉMINISME, NANCY HUSTON ET MARTINE DELVAUX PARLENT DU DÉSIR.

Autori:  LAURA T. ILEA.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: https://doi.org/10.24193/subbphilo.2017.1.17

Published Online: 2017-03-24
Published Print: 2017-03-31

FULL PDF

Al cui va fi ultimul glonţ? Între feminitate şi feminism: Nancy Huston şi Martine Delvaux vorbesc despre dorinţă. În acest text voi analiza câteva avataruri ale dorinței, așa cum apar ele în Reflexii într-un ochi de bărbat și Infraroșu ale lui Nancy Huston, precum și în Ultimul glonț e pentru tine (în fr. Cascadorii iubirii nu au drept la dublaj) de Martine Delvaux, care pun în evidență paradoxurile create între noțiunile de feminitate și feminism. Pentru Delvaux, dorința feminină desfide feminismul prin fantasma abandonului, implicând în același timp dogma dorinței masculine, echivalente cruzimii. Astfel, dorința semnifică trepanație, lobotomie, excizie. Pe de altă parte, Huston analizează paradoxurile feminismului, natura lui schizofrenică: femeile nu se pot detașa de privirea masculină, internalizată în cinema și fotografie printr-o ură de sine dictatorială – extensii, în opinia ei, ale privirii masculine. Pentru a contracara această ordine, Huston propune un model feminin controversat – Rena Greenblatt – și expozițiile ei insidioase de fotografie, „Mistere ale bărbaților”, prin care dorința poate fi metamorfozată în iubire. Pentru Delvaux însă, dorința este non-metamorfică.

Cuvinte cheie: feminism, feminitate, dorință, fotografie, cinema, privire masculină.

BIBLIOGRAPHIE

Émile Breton, Femmes d’images, Messidor, 1984.
Martine Delvaux, Les cascadeurs de l’amour n’ont pas droit au doublage, Héliotrope, 2015
.Nancy Huston, Infrarouge, Actes Sud, 2010.
Nancy Huston, Reflets dans un œil d’homme, Actes Sud/Leméac, 2012.
Gilles Lipovetzky, La Troisième Femme, Gallimard, 1997.
Fatema Mernissi, Le Harem et l’Occident, Albin Michel, 2001.
Sofi Oksanen, Les Vaches de Staline, Stock, 2011.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă