Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2010  
         
  Articol:   TEHNICA MICRO-VARIAŢIONALĂ ÎN „MESSIAENESQUE” PENTRU ORGĂ (1993) DE EDUARD TERÉNYI / THE MICRO-VARIATIONAL TECHNIQUE IN MESSIAENESQUE FOR ORGAN (1993) BY EDUARD TERÉNYI.

Autori:  ANAMARIA MĂDĂLINA HOTORAN.
 
       
         
  Rezumat:  Cele două piese (Messiaenesque I şi II) nu au o temă în sensul tradiţional al termenului, ci o temă-idee sau temă reper-stilistic. Tema-idee survine atunci când, preluând imaginar anumite elemente stilistice ale unui alt compozitor sau lucrări, autorul îşi crează un reper nedeclarat. Legătura dintre tema-idee şi variaţiunile ei nu pot fi aşadar depistate de către interpreţi, muzicologi sau public. Jocul de litere din titlul piesei – despărţind cuvântul Messiaenesque, obţinem Messiaen + Enescu – nu este un simplu amuzament, întrucât sunt preluate o sumă de elemente din stilul compozitorilor sus numiţi, piesa devenind astfel o dublă oglindă stilistică. Aceste micro-entităţi sau micro-variaţiuni de dimensiuni celular-motivice ilustrează o serie de sugestii stilistice dispersate ale muzicii lui Messiaen şi Enescu: linii melodice, ritmuri, acorduri prin intermediul cărora se nasc o serie de analogii, variaţiuni sau opoziţii faţă de modele. Acestea prezintă, în concepţia autorului, desene arhetipale: prin unirea sunetelor cu linii imaginare, obţinem diferite figuri de o generalitate geometrică.

Cuvinte cheie: Eduard Terényi, Messiaenesque, creaţia organistică contemporană, forma variaţională, microvariaţiuni
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă