Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2008  
         
  Articol:   SPRE O TEORETIZARE A STILULUI MANIERIST ÎN MUZICĂ / TOWARDS A THEORIZING OF THE MANNERIST STYLE IN MUSIC.

Autori:  VALENTINA SANDU-DEDIU.
 
       
         
  Rezumat:  Stilul manierist poate fi evaluat ca o perioada istorică sau ca o constantă estetică în istoria artei. În muzicologia contemporană, avem deja un cadru al perioadei manieriste, care ar corespunde în muzică cu cele petrecute în acea perioadă în artele frumoase şi în literatură (în tranziţia de la Hochrenaissance spre Hochbarock), compozitorul unanim considerat a fi manierist - în acest context - fiind Gesualdo da Venosa. Dar manierismul poate fi văzut de asemenea şi ca o constantă infiltrată în alte stiluri, care scoate în evidenţă manifestările caracteristice pentru fiecare caz în parte. Argumentele ar putea schiţa o tradiţie manieristă care conectează punctele de reper muzicale regăsite în timp: reprezentative ale Renaşterii cu Bach, Schumann şi cu alţi romantici, cu Berg şi alţi moderni, cu Berio şi alţi post-moderni. Această lucrare schiţează anumite concepte, simboluri, proceduri care pot fi înrudite cu o constantă estetică a manierismului în muzică: litera magică, Ars combinatoria, pătratul magic, numărul magic, elementul ludic, citatul muzical, labirintul, oglinda, masca.  
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă