Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.2 din 2008  
         
  Articol:   GRADE ALE REPREZENTĂRII ESTETICE: PICTURĂ, LITERATURĂ, CINEMA / DEGRÉS DE LA REPRÉSENTATION ESTHÉTIQUE: PEINTURE, LITTÉRATURE, CINÉMA.

Autori:  IOAN POP-CURŞEU.
 
       
         
  Rezumat:  

Subiectul acestui articol – în original, acela al unui seminar susţinut la Universitatea din Geneva în 2004 – 2005 şi, în curând, subiect al unei cărţi – intenţionează să exploreze diferitele grade şi maniere ale reprezentării. Disting trei grade ale reprezentării, în conformitate cu dificultăţile pe care artistul le întâmpină în munca cu diverse materiale (culori, cuvinte etc): reprezentarea realităţii, a sentimentelor, a vidului. În continuare, am comparat pictura şi literatura: prima funcţionează mai uşor la fiecare nivel, dar cea de-a doua întâmpină probleme chiar şi în reprezentarea realităţii exterioare prin intermediul cuvintelor şi al propoziţiilor. Lucrurile se complică atunci când vine vorba de a „copia” sentimente sau de a vorbi despre vid: demonstraţia ia în discuţie exemple variate: texte mistice ale Antichităţii sau ale Evului Mediu, Baudelaire, Mallarmé, Flaubert, Beckett. În ultima parte a articolului, vorbesc despre cinematografie (Tarkovski, Andrei Rubliov) care combină maniere de reprezentare derivate din pictură şi literatură: natura profundă a fenomenului reprezentaţional se schimbă pe ecran.

Cuvinte cheie: reprezentare, pictură, literatură, cinema

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă