Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2024  
         
  Articol:   AVATARURI ALE POVESTITORULUI ÎN LE PETIT CHAPERON UF DE JEAN-CLAUDE GRUMBERG. / AVATARS CONTEMPORAINS DU CONTEUR DANS LE PETIT CHAPERON UF DE JEAN-CLAUDE GRUMBERG.

Autori:  SIMONA LOCIC.
 
       
         
  Rezumat:   DOI: 10.24193/subbphilo.2024.2.05

Article history: Received 02 February 2024; Revised 26 May 2024; Accepted 05 June 2024; Available online 25 June 2024; Available print 30 June 2024.
pp. 91-108

VIEW PDF

FULL PDF

REZUMAT. Avataruri ale povestitorului în Le Petit Chaperon Uf de Jean-Claude Grumberg. Încă din secolul al XVII-lea, când intră pe scena literaturii scrise datorită lui Charles Perrault, povestea Scufița roșie devine o sursă inepuizabilă de inspirație pentru toți creatorii de artă. De-a lungul timpului, mizele și factorii care au determinat rescrierea și adaptarea acestei povești canonice, care respectă o schemă unanim cunoscută, s-au schimbat. În secolul XXI, eroina universului fabulos intră pe scena teatrală și înscrie demersul recreativ într-un cadru mai larg, al artei contemporane care aduce împreună estetica și etica. Unul dintre scriitorii care au reușit cu succes adaptarea culturii vechi la cultura contemporană, metamorfozând schema canonică a poveștii, este Jean-Claude Grumberg, un autor pentru care copilăria sa și experiența dureroasă a deportării evreilor reprezintă principalele surse de inspirație. În 2005, Grumberg scrie piesa Le Petit Chaperon Uf cu scopul de a condamna într-un mod diferit Holocaustul și de a propune alternative la o posibilă recidivă a răului. În acest proces recreator de adaptare culturală a poveștii și de hibridizare a genului literar, povestitorul joacă un rol esențial. Studiul nostru își propune să răspundă la două întrebări esențiale: „care sunt factorii care determină metamorfoza povestitorului?” și „cine este avatarul său?” în piesa contemporană Le Petit Chaperon Uf. Jucând un rol esențial în procesul de transmitere a basmului de-a lungul timpului, el devine actor pe scena teatrală iar vocea sa se suprapune și se confundă cu cea a altor participanți la acțiune. Lupul-povestitor și eroina-povestitoare încearcă, fiecare la rândul său, să spună altfel povestea pentru a impune propria versiune a marii Istorii: terifiantă și crudă, pentru lupul-nazist, una a păcii și a egalității, pentru fetița forțată să poarte scufița galbenă.

Cuvinte cheie: basm, adaptare teatrală, hibridizare, rescriere, literatură contemporană
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă