AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2014 | |||||||
Articol: |
CONFLUENŢA DINTRE ŞTIINŢĂ ŞI INSPIRAŢIE ARTISTICĂ ÎN GÂNDIREA MUZICALĂ A LUI GYÖRGY LIGETI / THE CONFLUENCE OF SCIENCE AND ARTISTIC INSPIRATION IN GYÖRGY LIGETI’S MUSICAL THINKING. Autori: ATTILA FODOR. |
||||||
Rezumat:
Originală şi contradictorie, creaţia lui György Ligeti se înrădăcinează într-o gândire creatoare complexă, influenţată de factori multipli, înnăscuţi şi personali. În acest context, afinitatea sa prematură pentru ştiinţele exacte, ca şi pasiunea sa pentru muzică, ca şi alte calităţi, ca sinestezia sau o sensibilitate artistică generalizată s-au dovedit a fi definitorii. Ligeti a manifestat o deschidere generalizată spre (aproape orice fel de) muzică, bunăoară creaţia sa este dominată de o serie de dihotomii deosebit de personale, care demonstrează până la urmă o calitate fundamentală a personalităţii sale: ştiinţă-artă, meşteşug-inspiraţie, calcul-emoţie, prezenţă-distanţă, mecanic-caleidoscopic, grotesc-absurd, manipulare-extaz. Prezentul studiu urmăreşte să surprindă germenii acestei dihotomii, mai ales prin intermediul scrierilor şi memoriilor compozitorului. Cuvinte cheie: Ligeti, ştiinţă şi inspiraţie, static-dinamic, sinestezie
|
|||||||