AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA ORTHODOXA - Ediţia nr.2 din 2008 | |||||||
Articol: |
IISUS – ”MIELUL LUI DUMNEZEU” ÎN MĂRTURIA LUI IOAN BOTEZĂTORUL (IN 1,29) - O PERSPECTIVĂ A HRISTOLOGIEI IOANEICE -. Autori: . |
||||||
Rezumat: În acest studiu am încercat să aștern în scris unele reflecţii în ceea ce priveşte mărturia lui Ioan Botezătorul despre Iisus Hristos: "Iată! Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii "(Ioan 1,29). Luând în considerare afirmația lui R. Brown şi anume: "John desfasoara pentru noi, aici, pe buzele lui Ioan Botezătorul o hristologie întreagă" (a se vedea nota de subsol 1), am analizat această sintagmă din 3 puncte de vedere: a. Isus - Mielul ca slujitorul suferind (cu privire la textele din Deutero-Isaia - 42, 1-4; 49, 1-6; 50, 4-9; 52, 13 Si 53,12); b. Isus - Mielul ca mielul apocaliptic; c. Isus - Mielul ca mielul pascal. Scopul acestei analize este de a identifica sensul pe care Ioan Evanghelistul a vrut să îl dea acestei proclamaţii atunci când a înregistrat-o în Evanghelia sa. Acest titlu mesianic apare de două ori în Evanghelia a IV-a (1,29.36), şi corespunde în acelaşi timp unuia dintre marile atribute hristologice pe care le subliniază Teologia ioaneică. În ceea ce priveşte evaluarea mea proprie, prezentată în această analiză, am subliniat, ca și marea parte a exegeţilor, sensul sacrificial al expresiei "Mielul lui Dumnezeu", ca referindu-se la simbolismul Mielului Pascal din Vechiul Testament. Odată ce creştinii au început să-L compare pe Iisus cu mielul pascal, au început să le folosească în cultul lor şi în viaţa Bisericii expresii sacrificiale ca "Hristos, Paştele nostru, a fost jertfit pentru noi" (I Corinteni 5,7). În acest sens, Hristos răstignit şi înviat a devenit pentru creştini Mielul lor pascal, Paştele lor. Acesta ar fi putut fi și scopul Evanghelistului, atunci când acesta a înregistrat în naraţiunea lui o mărturie ca cea a lui Ioan Botezatorul. De fapt, acest gen de interpretare a expresiei lui Ioan, "Mielul lui Dumnezeu", conferă Hristologiei ioaneice un sprijin mai real, subliniind semnificaţia reală a sacrificiului lui Isus decât ar fi fost un limbaj teologic metaforic şi speculativ. Cuvinte cheie: Iisus, Mielul lui Dumnezeu, Ioan Botezătorul, Ioan Evanghelistul, jertfa, Mielul pascal. |
|||||||