AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
The STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI issue article summary The summary of the selected article appears at the bottom of the page. In order to get back to the contents of the issue this article belongs to you have to access the link from the title. In order to see all the articles of the archive which have as author/co-author one of the authors mentioned below, you have to access the link from the author's name. |
|||||||
STUDIA HISTORIA - Issue no. 1-2 / 2008 | |||||||
Article: |
INTERVIEW: HEINZ SCHILLING IN DIALOGUE WITH MARIA CRĂCIUN: ABOUT THE CONFESSIONAL PARADIGM. Authors: MARIA CRĂCIUN. |
||||||
Abstract: Grupajul despre „confesionalizare” din acest număr al revistei Studia şi-a propus să ofere cititorilor un istoric al evoluţiei acestei paradigme aflate în centrul dezbaterilor în istoriografia germană începând cu anii 1980. Încă din această perioadă, conceptul de „confesionalizare” a fost una dintre categoriile interpretative principale în istoriografia germană referitoare la epoca modernă timpurie. Iniţiată de Wolfgang Reinhard şi Heinz Schilling, paradigma a mutat accentul cercetării dinspre Reforma timpurie, din prima jumătate a secolului al XVI-lea, înspre a doua Reformă, de la sfârşitul secolului al XVI-lea şi din secolul al XVII-lea, ducând în cele din urmă la noi sugestii în ceea ce priveşte periodizarea fenomenlui. Deşi influenţată de un model interpretativ creat de Ernst Walter Zeeden în sfera istoriei bisericii, cel al contrucţiei confesionale, paradigma confesionalizării a fost de la început ancorată ferm în domeniul istoriei sociale, procesul confesionalizării aflându-se mereu între cei doi poli, al formării statului modern şi al conflictului confesional. Cei doi iniţiatori ai conceputului au urmărit în primul rând dezvoltarea paralelă şi similarităţile funcţionale ale celor trei biserici confesionale create în a doua jumătate a secolului al XVI-lea. În al doilea rând, cei doi istorici au subliniat factorii de modernizare din cadrul procesului confesionalizării. În al treilea rând, atât Reinhard cât şi Schilling s-au concentat asupra mecanismelor esenţiale în procesul confesionalizării, creând sau nuanţând în consecinţă concepte adiacente cum ar fi disciplinarea religiosă şi socială şi deschizând drumul pentru studierea formării identităţilor confesionale. | |||||||