The STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI issue article summary

The summary of the selected article appears at the bottom of the page. In order to get back to the contents of the issue this article belongs to you have to access the link from the title. In order to see all the articles of the archive which have as author/co-author one of the authors mentioned below, you have to access the link from the author's name.

 
       
         
    STUDIA BIOETHICA - Issue no. 2 / 2009  
         
  Article:   EUTHANASIA. ABOUT DEATH AND ABOUT OTHER THINGS. A FEW DISTINCTIONS. KILLING AND LET IT DIE.

Authors:  ADRIANO PESSINA.
 
       
         
  Abstract:  Cuvintele nu sunt inocente: prin aceasta dorim să spunem că străduinţa de a fi precişi, atât cât e posibil, este fundamentală, în evaluarea etică. Cuvintele sunt importante pentru că ne ajută să înţelegem şi să ne înţelegem. Chiar şi cei care preferă faptele cuvintelor, nu trebuie să uite că pentru a descrie fapte au nevoie de cuvinte şi cel care este în stare să domine semnificatul cuvintelor este în stare să înţeleagă şi mai bine faptele pe care le descrie. Fără îndoială, cuvintele schimbă des semnificatul în funcţie de uz sau de context şi apar astfel situaţii de echivoc. Dacă nu este întotdeauna posibil uniformizarea uzului limbajului, este posibil, chiar necesar, clarificarea, pentru sine şi pentru ceilalţi, uzul propriului limbaj. Numai în acest mod se vor realiza cel puţin premizele unui dialog real între persoane. Acesta este motivul pentru care este important să se înţeleagă ce semnifică cuvântul eutanasia şi în ce măsură este diferit sau nu de abandonul terapeutic sau de suspendarea a ceea ce de obicei este definită încrâncenarea terapeutică. Poate fi util să amintim că într-o argumentare este întotdeauna posibil să distingem planul descriptiv de cel valutativ. Descrierile pot, la rândul lor, să privească fie acţiunile (ceea ce se face – actul care este făptuit - ) fie evaluările (motivul, intenţiile, scopul pentru care se face). Nivelul valutativ, care, la rândul său, cuprinde şi acţiunile şi motivaţiile, corespunde momentului în care, să spunem aşa, se ia poziţie, adică se formulează judecăţi de valoare cu privire la ceea ce s-a descris înainte.  
         
     
         
         
      Back to previous page