Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA%20ORTHODOXA - Ediţia nr.2 din 2012  
         
  Articol:   FRUMUSEŢEA INTERIOARĂ ÎN LUMINA BIZANTINĂ – DE LA ARTĂ LA MANIERISM DECADENT.

Autori:  MARIUS GHENESCU.
 
       
         
  Rezumat:  Premisele apariţiei şi configurării chipului iconic, până în momentul când s-a cristalizat ca o imagine ideală a divinităţii, reprezentând nu o frumuseţe corporală, ci una acorporală, care creşte din bezna materiei, transformându-se în lumină, s-au datorat comunicării dintre filosofie, religie şi artă, meditaţii, exegeze, prin intermediul cărora, cuvântul devenea imagine a luminii. Voi insista asupra clarificării unei problematici a diferitelor stiluri care au provenit dintr-un centru important, cel al Constantinopolului, care a răspândit în întreg imperiul modele de reprezentare a arhetipului, însă ceea ce a însemnat o reuşită din partea artiştilor a fost faptul că ei au păstrat esenţa canonului, readaptându-l la spiritul fiecărui popor. Vedem acelaşi Pantocrator în Daphni, Cefalù, Mon Reale, Sfânta Sofia, Pammakaristos, Sinai, Boiana (Iisus Hristos, Euergetul), Studenica, Novgorod (Teofan Grecul) şi nu vedem nici o stereotipie ci, dimpotrivă, o varietate surprinzătoare de interpretări inedite şi extrem de originale, pe care nu le mai întâlnim din perioada paleologă târzie, când deja meşterii îşi umbreau epigonii, copiind cu înverşunare o anume expresie, fără a realiza că profanează, prin tehnicism, creaţia unui maestru anonim şi, mai mult decât atât, se îndepărtează de arhetip.

Cuvinte cheie: artă, portret, canon, chip, frumuseţe, lumină
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă