Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA%20ORTHODOXA - Ediţia nr.1 din 2010  
         
  Articol:   LA CONNAISSANCE CLAIRE-OBSCURE DE DIEU CHEZ PASCAL / CUNOAŞTEREA LUI DUMNEZEU CLAR-OBSCURA LA PASCAL.

Autori:  CĂLIN CRISTIAN POP.
 
       
         
  Rezumat:  În concepţia lui Pascal, prezenţa divinului este antinomică, fiind dublată de absenţa sa. Retragerea lui Dumnezeu lasă „urme”, şi aceste urme, puncte de referinţă în eforturile cognitive, sunt singurele care dau acces la cunoaştere. Omul este constrâns să caute semne ale divinului şi să adere la o hermeneutică a unei prezenţe absente. În locul unei cunoaşteri carteziene directe, analitice, Pascal dezvoltă o cunoaştere indirectă, clar-obscură, o hermeneutică indefinită a infinităţii teologice. Această abordare teoretică se bazează în principal pe necesitatea de a asuma absoluta transcendenţă a infinităţii teologice. Criteriul care diferenţiază cunoaşterea adevărurilor divine de cunoaşterea adevărurilor omeneşti este prioritatea iubirii. Doar atunci când precede dragostea într-un mod aprioric actul cognitiv, obiectul cunoaşterii, este reprezentat de adevărurile divine. Mai mult, doar asumând prezenţa unui Mediator, omul este în stare să aibă o experienţă adevărată a transcendenţei divinului.

Cuvinte-cheie: Pascal, Dumnezeu, Mediator, infinit, dragoste, cunoştinţe clar-obscure, Descartes, metafizică.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă