Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA%20CATHOLICA - Ediţia nr.3 din 2008  
         
  Articol:   ASPECTE ALE ARTEI PALEOCREŞTINE: SCULPTURA ÎN OS ŞI FILDEŞ.

Autori:  NARCIS MARTINIUC.
 
       
         
  Rezumat:  Arta sculpturii în os şi fildeş face parte datorită naturii materialului folosit şi a tehnicii de abordare în ceea ce se numeşte cu un termen destul de larg “ arte miniaturale”. Avem aşadar de-a face cu o artă strâns legată de estetic şi de organizarea unui spaţiu compoziţional într-o anumită perspectivă estetică - spaţiu ce serveşte la introducerea obiectului sculptat într-un cadru guvernat de legile armoniei. S-a dorit ca printr-o prezentare cronologică a principalelor etape în arta sculpturii în os şi fildeş din mediul cultural creştin să se recunoască evoluţia acestei arte, evoluţie care a trecut în mod firesc de la uzul unor mici obiecte de uz personal (care prezintă incizii sau sculpturi miniaturale cu caracter creştin, ori au reprezentări “încreştinate”), la preluarea unor obiecte de fildeş din mediul greco-roman şi specifice acestui mediu - ca dipticele, tripticele şi pixidele, alături de anumite plăci singulare. De asemenea, creştinii au revalorizat materialele şi motivele folosite în artă prin prizma religiei noi căreia îi aparţineau - creştinismul. Astfel, osul ca şi fildeşul nu mai au de fapt o valoare magică prin ele însele, ca în vechile religii neolitice. În special fildeşul este valorizat prin calităţile lui practice şi prin ceea ce poate oferi ca şi culoare, câmp compoziţional, formă şi prin structura limbajului simbolurilor şi motivelor preluate din rafinata artă greco-romană şi apoi încreştinate, proces care în perioada la care ne referim este în plină dezvoltare. Se ajunge astfel ca în sec. VI să putem vorbi de motive artistice specifice creştinismului, ce stau la baza artei bizantine şi a celei carolingiene de mai târziu.

Cuvinte cheie: arta paleocreştină, creştinism timpuriu, arte miniaturale, diptice, triptice, pixide, fildeş, os.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă