AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA PHILOSOPHIA - Ediţia nr.2 din 2018 | |||||||
Articol: |
THE ABYSS OF THE CONSCIOUSNESS-TIME WITHIN THE CRYSTAL-IMAGE: KRZYSZTOF ZANUSSI AND WERNER HERZOG. Autori: NOEMINA CÂMPEAN. |
||||||
Rezumat: The paper undertakes to analyse the specificity of Gilles Deleuze’s concept of crystal-image in two films: The Structure of Crystal/ Struktura krysztalu (Krzysztof Zanussi, 1969) and Heart of Glass/ Herz aus Glas (Werner Herzog, 1976). The crystal-image offers an insight into the amorphous abyss of consciousness, but it also represents the natural culmination of image in the history of modern cinema. Whereas in Zanussi the crystal of time depicts the figure of the visionary that sees the “self-castration” of time, the non-actor of Herzog, with a hypnotic gaze and a heart of glass, is the only one capable of seeing the inner being of a landscape. Keywords: image, crystal, time, present, past, virtual. |
|||||||