Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOSOPHIA - Ediţia nr.2 din 2011  
         
  Articol:   AMESTECUL LIMBILOR. O SURSA DE CONFLICTE TRANSDISCIPLINARE / LE MÉLANGE DES LANGAGES. UNE SOURCE DES CONFLITS TRANSDISCIPLINAIRES.

Autori:  MARCEL BODEA.
 
       
         
  Rezumat:  

Amestecul limbilor. O sursă a conflictelor transdisciplinare. Criticismul epitemologic va fi aplicat în cazurile în care pretenţiile anumitor constructe de a reprezenta un anumit tip de cunoaştere sunt nelegitime. Transmiterea cunoaşterii într-o societate trebuie efectuată în mod corect. Înţelegem corectitudinea ca „dreptate şi neutralitate faţă de cunoaştere”. Totuşi, pot fi interese politice, ideologice, religioase sau altele implicate în promovarea unui anumit tip de cunoaştere, lucru care slăbeşte fundaţiile unei societăţi bazate pe cunoaştere. Desigur, incompetenţa, lipsa de cultură, angajamentele existenţiale sau valorice, interesele materiale, pleacă de la informare incorectă la dezinformare şi înşelăciune, şi ajung până la manipulare şi recrutare. Astfel, caracterul oportun al temei de cercetare propuse este susţinut, pe de-o parte, de valoarea recunoscută a cunoaşterii în societate, şi pe de alta, de fenomenul parazit care acompaniază prezenţa cunoaşterii în societate – impostură, viclenie, credulitate, interese ascunse – care cer un răspuns imediat al comunităţii direct implicate în acţiuni cognitive: filosofi, oameni de ştiinţă, teologi, etc. Într-o societate bazată pe cunoaştere, atitudinea critică faţă de ceea ce se pretinde a reprezenta cunoaştere şi, implicit, faţă de consecinţele unor astfel de pretenţii, este o cerinţă deontologică şi etică.

Cuvinte-cheie: explicaţie, cunoaştere, limbă, comunicare, valori etice, interdisciplinaritate.

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă