Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOSOPHIA - Ediţia nr.1 din 2000  
         
  Articol:   CRITICA LUI NIETZSCHE IMPOTRIVA REPREZENTĂRII / LA CRITIQUE DE NIETZSCHE CONTRE LA REPRÉSENTATION.

Autori:  CIPRIAN VĂLCAN.
 
       
         
  Rezumat:  Une analyse rapide de la volonté de puissance nous a permis de montrer son caractère ambivalent: d’une part, la tendance de soumettre le réel à ses normes pour évacuer le devenir et le changement et d’autre part une tendance vers le dépassement continu de toutes les formes et les normes qui pourraient pétrifier la réalité. La vérité devient l’expression d’une forme de la volonté de puissance. Nous avons établi l’existence de trois types de vérité: la verité-utile (la vérité est ce qui est utile pour la vie), la vérité-probité (la vérité ultime) et la verité-duplicité (la vérité qui n’est pas vérité que par le non-vrai qui la voile) Acest text din celebra carte consacrată de Deleuze filosofiei lui Nietzsche trebuie să ne servească drept un fel de introducere la critica pe care Nietzsche o face reprezentării, fiindcă el surprinde foarte bine motivele unei critici a reprezentării şi a filosofiei. Reprezentarea e creaţia sclavului. Sclavul e tipul omenesc cel mai demn de dispreţ. Dar filosofia e otrăvită de către reprezentare. În consecinţă, trebuie să eliberăm filosofia criticînd reprezentarea. Este tocmai ceea ce face Nietzsche pe parcursul a numeroase pagini. Ne rămîne, deci, să arătăm cum se dezvoltă critica nietzscheană.  
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă