Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.4 din 2021  
         
  Articol:   EXPOZIȚIA DE ARTĂ VIZUALĂ CA ROMAN AL LUI ENRIQUE VILA-MATAS / LA EXPOSICIÓN DE ARTE VISUAL NOVELADA POR ENRIQUE VILA-MATAS.

Autori:  SORINA DORA SIMION.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbphilo.2021.4.15

Published Online: 2021-12-15
Published Print: 2021-12-30
pp. 223-238

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Expoziția de artă vizuală ca roman al lui Enrique Vila-Matas. În această lucrare, ne propunem să analizăm, apelând la metodele neoretoricii, cartea publicată de scriitorul contemporan spaniol Enrique Vila-Matas, în 2019, cu titlul Cabinet d`amateur, una novela oblicua (Cabinet d`amateur, an oblique novel) odată cu vernisajul expoziției de la Whitechapel Gallery din estul Londrei al cărei curator a fost. Alegerea celor șase opere de artă vizuală, diferite ca natură, concept și estetică, din colecția Fundației „laCaixa” este un prilej pentru scriitor de a cerceta, mânat de curiozitate, operele și de a face o selecție personală, pur subiectivă, asupra căreia reflectează în opera sa eterogenă ca gen: catalog al unei expoziții, memorii, eseu, (auto)biografie literară, schelet al unui roman oblic al viitorului. Operele selectate (I.G., un portret misterios de femeie al pictorului Gerhard Richter; o instalație, Petite, de Dominique Gonzalez-Foerster; un video, La lección respiratoria, aparținând artistei Dora García; Milonga, autoportretul lui Carlos Pazos; un peisaj în detaliu, Une poignée de terre, de Miquel Barceló și o fotografie a Tebei de Andreas Gursky, într-o suprapunere a unei vederi aeriene cu una figurativă detaliată) sunt incluse în text ca puncte de plecare pentru meditații și reflecții asupra naturii artei în general, deoarece metafora arhitecturii operei literare, romanul viitorului, este chiar clădirea lui Rem Koolhass, biblioteca din Seattle, în care se suprapun stiluri diferite și ale cărei forme sunt imprecise, neterminate, incongruente, dizarmonice și lipsite de logică. Sunt asociate literatura, artele vizuale, muzica, arhitectura, se recurge la figuri diferite pentru a evidenția estetica negativului și ideea că forma și conținutul sunt substituibile.

Cuvinte-cheie: Enrique Vila-Matas, Cabinet d´amateur, una novela oblicua, analiză retorico-generală, expoziția ca roman, biografie literară
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă