Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.4 din 2017  
         
  Articol:   REFLECTĂRI ALE JAZZULUI ÎN LITERATURA PORTUGHEZĂ / REFLEXOS DO JAZZ NA LITERATURA PORTUGUESA.

Autori:  CRISTINA PETRESCU.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbphilo.2017.4.16

Published Online: 2017-12-15
Published Print: 2017-12-29
pp. 199-210

FULL PDF

Reflectări ale jazzului în literatura portugheză. Literatura portugheză a intonat adeseori imnul libertăţii rescris sub nenumărate forme de muzica de jazz. André Shan Lima, Jorge de Sena, Almada Negreiros, Natália Correia, Levi Condinho, Manuel de Freitas şi Adolfo Casais Monteiro au recurs la sonorităţile ambigue ale jazzului pentru a-şi însuşi arta imprevizibilului. António Ferro a întrevăzut, între sunetele electrizante ale jazzbandului, “arcul voltaic al Universului”. Lídia Jorge a construit, în romanul “Seara Cântăreţelor”, “imperiul clipei prezente”. Francisco Duarte Azevedo a deplâns, în “O Trompete de Miles Davis”, imposibilitatea de uita jazzul, la fel de penetrant ca nicotina, iar João Tordo a transformat “O Ano Sabático” într-un labirint identitar cu imprevizibile lapsusuri temporale şi spaţiale, locuit de mitica nedeterminare a jazzului. Putem afirma astfel că literatura portugheză a asimilat în întregime caleidoscopicul joc al posibilităţilor tradus prin muzica de jazz.

Cuvinte-cheie: jazz, libertate, timp, spaţiu, identitate.

Referências bibliográficas:
Azevedo, F.D. (2010). O Trompete de Miles Davis. Lisboa: Planeta Manuscrito.
Cesariny, M. (1998). “You Are Welcome to Elsinore”. In Cuadrado, Perfecto E. (org.). A Única Real Tradição Viva. Lisboa: Assírio & Alvim.
Condinho, L., (2008). O Velho Amor. Disponível online. [último acesso em 28/04/2017].
Cortázar, J. (1991). Rayuela. Madrid: CSIC-Archivos.
Crane, H. (1965). The Letters of Hart Crane, 1916-1932. Ed. Brom Weber. Berkely: University of California Publishing.
Duarte, J. & Alves, R.A. (eds.). (2004). Poezz. Jazz na Poesia em Língua Portuguesa. Coimbra: Almedina.
Feinstein, S. & Komunyakaa, Y. (eds.). (1991). The Jazz Poetry Anthology. Bloomington: Indiana University Press.
Fenstein S., (1997). Jazz Poetry: From the 1920 to the Present. Westport: Greenwood Press.
Freitas, Manuel de. (2003). Büchlein für Johann Sebastian Bach. Lisboa: Assírio & Alvim.
Grandt, J.E. (2004), Kinds of Blue. The Jazz Aesthetic in African American Narrative. Columbus : The Ohio State University Press.
Jarrett, M. (1999). Drifting on a Read: Jazz as a Model for Writing. New York: State University of New York Press.
Jorge, L. (2012). A Noite das Mulheres Cantoras. São Paulo: Leya.
Lindsay, V. (1984). The Poetry of Vachel Lindsay, Vol. I, Dennis Camp. Peoria, Spoon River Poetry Press.
Martins, M. (1998). Jazz e Literatura. Porto: Campo das Letras.
Simawe, S.A. (ed.). (2000). Black Orpheus. Music in African American Fiction from the Harlem Renaissance to Toni Morrison. New York & London : Garl & Publishing, Inc.
Tordo, J. (2012). O Ano Sabático. Lisboa: D. Quixote.
Whaley, P. (2004). Blows Like a Horn. Massachussets: Harvard University Press.
Yaffe, D. (2005). Fascinating Rhythm: Reading Jazz in American Writing. New Jersey: Princeton University Press.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă