Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.3 din 2019  
         
  Articol:   RĂUL: DEZORDINEA NATURII UMANE... O LECTURĂ A VOLUMULUI O AMOR EM LOBITO BAY (IUBIRE LA LOBITO BAY) DE LÍDIA JORGE / O MAL: DESCONCERTO DA NATUREZA HUMANA… UMA LEITURA DE O AMOR EM LOBITO BAY DE LÍDIA JORGE.

Autori:  NAZARÉ TORRÃO.
 
       
         
  Rezumat:  Răul: dezordinea naturii umane... O lectură a volumului “O Amor em Lobito Bay” (“Iubire la Lobito Bay”) de Lídia Jorge. Lídia Jorge este o scriitoare a cărei operă examinează și interoghează societatea portugheză atât cu privire la unele aspecte ale istoriei sale, ale dictaturii Noului Stat, ale războiului colonial și ale Revoluției Garoafelor din 1974 ca elemente specifice culturii și societății portugheze (precum schimbarea socială profundă determinată de revoluție, identitatea națională), cât și cu privire la alte aspecte comune oricărei societăți occidentale contemporane: condiția femeii, discriminarea celuilalt, violența etc. În studiul de față doresc să analizez antologia sa de nuvele O Amor em Lobito Bay (Iubire la Lobito Bay) (2016). În cele nouă texte ce compun volumul ni se povestesc întâmplări ce au loc peste tot în lume, ca nouă oglinzi ce reflectă diverse fațete ale violentei societăți contemporane. Autoarea dezvăluie aici variatele forme pe care le poate lua răul, pentru a dezvălui etapele periculoase ce ne pot determina să-l acceptăm ca inevitabil sau justificat. Anxietății provocate de aceste povestiri, cauzată de dificultatea explicării originii răului, autoarea îi oferă o soluție (cu ajutorul altei întrebări), nu de ordinul rațiunii, ci de ordinul acțiunii: ce se poate face împotriva răului ? Primul pas este recunoașterea vinovăției și acesta e unul dintre motivele pentru care forma aleasă pentru discursul narativ este esențială în procesul ce determină conștientizarea personajelor – recunoașterea culpabilității de către acestea – la fel cum comunicarea literară însăși poate fi crucială pentru autoare și cititorii săi. Scrisul e o formă de rezistență, spunea Lídia Jorge la prezentarea cărții. Acest articol va încerca să analizeze această problemă în patru dintre nuvele, cu ajutorul noțiunilor de rău (din teoriile propuse de Ricoeur, Kant și Arendt), contemporaneitate (Agamben) și între (Sibony).

Cuvinte-cheie: Lídia Jorge, O Amor em Lobito Bay (Iubire la Lobito Bay), rău, Ricoeur, Kant, Arendt, Sibony.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă