Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.3 din 2006  
         
  Articol:   ROLURI DRAMATICE. FEMINISM ŞI DEMONISM ÎN PIESELE LUI IBSEN.

Autori:  FRANCO PERRELLI.
 
       
         
  Rezumat:  Theatrical Roles, Feminism and Demonism in Ibsen’s Plays. The role of the ingénue was a deep-rooted tradition for actresses of Ibsen’s time, especially on the romantic stage in Denmark, where this role was also marked by intense sensuality and a demonic quality. Although he revolutionised the concept of drama, Henrik Ibsen maintained this theatrical remnant, but he adapted it in various ways, such as the case of Nora in A Doll’s House, a feminine exaltation of the spirit of freedom; or Hedvig in The Wild Duck and Hilde in The Master Builder, where there is a progressive transfiguration of in-depth psychology, in order to create driven characters. Thus we come to understand that – as in the case of the great musician Igor Stravinsky – Ibsen’s approach was to create something new out of “the readjustment of old ships”.  
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă