Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2022  
         
  Articol:   CAMELEONUL ROȘIND, IMAGINAȚIA POETICĂ DE LA SHAKESPEARE LA KEATS / THE CHAMELEON’S BLUSH AND THE POETIC IMAGINATION FROM SHAKESPEARE TO KEATS.

Autori:  JONATHAN P. A. SELL.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbphilo.2022.2.14

Article history: Received: 13 December 2021; Revised: 28 April 2022; Accepted: 4 May 2022; Available online: 30 June 2022; Available print: 30 June 2022
pp. 251-270

VIEW PDF

FULL PDF

Rezumat: Cameleonul roșind, imaginația poetică de la Shakespeare la Keats. Atunci când poetul romantic John Keats l-a asemuit pe William Shakespeare unui cameleon, departe de a fi original, el recurgea la o venerabilă tradiție de a trasa analogii între oameni și reptila ce își poate schimba culoarea. În critica literară, analogia e de obicei înțeleasă ca referindu-se la nedeterminarea poetică; în socio-psihologie, la versatilitatea oportunistă a identității, conștientă ori inconștientă. Studiul de față urmărește evoluția tropului cameleonului polivalent de la tratatele de zoologie din antichitate, prin literatura de mistere și opere de psihologie și despre vrăjitorie renascentiste și din modernitatea timpurie, până la piesele lui Shakespeare. Lucrarea arată în mod specific modul în care cameleonul a ajuns să capete o imaginație și cum aceasta a fost, pe de o parte, un instrument în declanșarea acelui tip de absorbție inter-subiectivă pe care Keats a emblematizat-o în actul de a roși, și, pe de altă parte, proiectivă într-un sens apropiat teoriei asupra imaginației a lui Hazlitt. Ca rezultat, lucrarea pune într-o nouă lumină nu doar trăsăturile artei lui Shakespeare și poetica romantică, dar și concepțiile anterioare asupra imaginației și asupra rolului generativ al analogiei zoologice în formulările acestora.

Cuvinte-cheie: imaginație, cameleon, William Shakespeare, John Keats, a roși
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă