Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2011  
         
  Articol:   MARGUERITE DURAS ŞI IMAGINEA-TIMP ÎN VIZUALITATEA NARATIVĂ / MARGURERITE DURAS AND THE TIME-IMAGE OF VISUAL NARRATIVES.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Marguerite Duras şi imaginea-timp în vizualitatea narativă. Acest text se concentrează asupra întrepătrunderii tehnicilor narative în spaţiul cinematografiei şi literaturii non-narative la Marguerite Duras. Conceptul operaţional central este cel de vizualitate narativă, o atenţie deosebită fiind acordată rolului-cheie pe care îl joacă imaginea-timp, teoretizată de Gilles Deleuze, în configurarea acestui concept. În acest context teoretic şi conceptual textul se opreşte asupra câtorva exemple simptomatice ale creaţiei durasiene literare (Moderato Cantabile) şi cinematografice (India Song), cu scopul de a ilustra intersecţii ce stau la baza unei contaminări reciproce şi reconfigurări care se activează între cele două tipuri de forme narative (cinematografică şi literară). În acest sens, textul operează o distincţie între non-narativ şi ceea ce vom numi falsul non-narativ (care conţine naraţiuni ce ar putea fi în mod greşit etichetate ca non-narative din cauza tehnicilor narative pe care le folosesc, dar care, în constituirea lor, privilegiază povestea, linia narativă, desfăşurarea evenimentelor). În cazul vizualităţii narative conţinutul este creat şi modificat în mod organic în strânsă coeziune cu forma, într-o interdependenţă osmotică ce configurează amprenta auctorială. Textul se concentrează în mare măsură pe incidenţa imaginilor duale (ce antrenează o dublă mişcare între actual şi virtual) şi efectul şi funcţia acestora în relaţia cu timpul.

Cuvinte cheie: vizualitate narativă, imagine-timp, non-naraţiune, cristal temporal, Marguerite Duras, Moderato Cantabile, India Song, Gilles Deleuze 

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă