Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2003  
         
  Articol:   LITERATURA ŞI IDEOLOGIA DREPTEI. .

Autori:  MIRELA IOANA LAZĂR.
 
       
         
  Rezumat:  Astăzi, când analizele aplicate literaturii din perspectiva relaţiei ei cu istoria, politica şi ideologia s-au înmulţit în publicistica şi în apariţiile editoriale româneşti, am ajuns să ne dăm seama mai mult ca oricând că orice operă - conştient sau inconştient - stă sub semnul timpului în care a fost creată. Circumstanţele în care are loc geneza unui text sunt decelabile în textul însuşi, dat fiind faptul că existenţa oricărui scriitor şi deci mentalitatea şi ideile lui, ca şi sensibilitatea lui artistică, sunt determinate, dincolo de calităţile strict individuale, unice, de spaţiul, momentul şi evenimentele care prezidează cristalizarea lor. (Este inevitabilă menţionarea acestui truism căci, dacă toţi ştim aceste lucruri la nivel teoretic, fiecare caz particular ne obligă să luăm aceste consideraţii generale ca punct de referinţă al analizei pe care i-o facem.) Şi este demn de remarcat în acest sens că scriitorul, format într-un anumit mediu şi producându-şi opera într-un cadru strict determinat, va fi cu atât mai marcat de acestea cu cât ele vor purta amprenta unei stări conflictuale, a unei crize. Mai precis, în timp ce literatura publicată în epoci "neutre", de acalmie a istoriei şi de relativ echilibru politic poate să-şi aleagă în deplină libertate temele şi să lase esteticului rolul primordial, cea care apare în perioade de revoluţie, război sau dictatură va suferi restricţii ideologice şi va trebui să aleagă între "angajare" şi evaziune, ceea ce implică deja existenţa unui criteriu moral, căruia şi va fi subordonat (a se citi "sacrificat", de cele mai multe ori) cel pur estetic.  
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă