Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.1 din 2021  
         
  Articol:   „S-A NĂSCUT O STEA”: GEN, SOFT POWER ŞI FILM BIOGRAFIC ÎN CINEMATOGRAFIA ROMÂNĂ A RĂZBOIULUI RECE (DARCLÉE, 1961) * “A STAR IS BORN”: GENDER, SOFT POWER AND BIOPICS IN THE COLD WAR ROMANIAN CINEMA DARCLÉE (1961).

Autori:  ANDRADA FĂTU-TUTOVEANU.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbphilo.2021.1.18

Published Online: 2021-03-20
Published Print: 2021-03-30
pp. 249-263


FULL PDF

REZUMAT: „S-a născut o stea”: Gen, Soft Power şi film biografic în cinematografia română a Războiului Rece (Darclée, 1961) Interesul pentru genul biografic şi autobiografic, aproape excesiv în privinţa dictaturilor din secolul XX dar nu numai, a caracterizat în mod particular cultura românească post-comunistă. Şi acest gen, ca şi altele, a fost însă pentru multă vreme dominat de autori şi protagonişti masculini, cu prea puţine excepţii. Mai recent, oarecum timid dar constant şi convingător, au apărut în publicaţiile memorialistice şi diaristice vocile feminine, completând un efort concertat de a recupera un trecut traumatic. Cu toate că numeric aceste publicaţii feminine sunt mai puţine, ele sunt contribuţii memorabile. În privinţa romanelor biografice şi filmelor din aceeaşi categorie, cea mai izbitoare caracteristică este absenţa reprezentărilor şi protagonismelor feminine. Textul de faţă porneşte de la acest context al inegalităţii de gen şi marginalizării figurilor femine. Articolul analizează, în contextul specificităţii genului biografic şi autobiografic, unul dintre puţinele filme biografice din cinematografia română care au ca protagonistă o femeie celebră. Pe lângă raritatea sa ca film biografic centrat pe o figură feminină, Darclée (regia Mihai Iacob, 1961) este notabil şi pentru elementele de politizare, în contextul politic al momentului (regimul totalitar) şi discursul cultural al vremii. Cu toate că protagonista era o figură din Belle Époque cu origini aristocratice şi burgheze, filmul este apropriat politic de regimul comunist, de la distribuţie (soţia unui lider comunist în rolul principal) la anunţarea naţional-comunismului în cultura română. Textul analizează discursul politic aşa cum se întrevede în film, cu accente naţionaliste neaşteptate, precum şi strategiile filmului de a reprezenta, într-o ocazie rară, o figură feminină de „patrimoniu”.

Cuvinte cheie: gen autobiografic, biografie, probleme de gen, cinematografie, filme biografice, Războiul Rece, film muzical
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă