Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.1 din 2021  
         
  Articol:   SEMNELE ȘI SIMBOLURILE KAWAII (DRĂGĂLAȘE) CA MIJLOC DE MENȚINERE A ARMONIEI ÎN SOCIETATEA JAPONEZĂ * KAWAII (CUTE) SIGNS AND SYMBOLS AS A MEANS OF MAINTAINING HARMONY IN JAPANESE SOCIETY.

Autori:  OANA-MARIA BÎRLEA.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbphilo.2021.1.15

Published Online: 2021-03-20
Published Print: 2021-03-30
pp. 205-218


FULL PDF

REZUMAT: Semnele și simbolurile kawaii (drăgălașe) ca mijloc de menținere a armoniei în societatea japoneză. Acest studiu se concentrează pe diferitele fațete ale conceptului japonez kawaii („drăguț”, „adorabil”), așa cum reies din reclame tipărite. În ultimul deceniu, a fost studiat intens de diferiți cercetători din diferite domenii cu scopul de a înțelege viziunea japoneză asupra lumii. Analiza elementelor de cultură pop din care face parte și kawaii nu a reprezentat un subiect de interes din cauza faptului că au fost considerate inferioare culturii înalte (arte și tradiții clasice), însă influența acestui concept asupra culturii și limbii precum și asupra modului în care japonezii comunică și relaționează este semnificativă. Plecând de la ideea că privitorul este (adeseori) persuadat prin semne și simboluri specifice culturii, intenționăm să prezentăm rolul semnelor verbale și vizuale kawaii („drăguțe”, „adorabile”) în menținerea armoniei grupului (wa), o valoare fundamentală. Teoria dimensiunilor culturale elaborată de Hofstede (2001, 2003, 2010) a fost utilizată pentru a identifica câteva dintre valorile dominante din cadrul societății japoneze care determină așteptările și comportamentul membrilor, iar semnele și simbolurile utilizate în reclame au fost analizate din perspectiva semioticii culturale. Pentru a explica popularitatea personajelor „drăguțe” și a „vorbelor dulci” (oseji) în reclame, am realizat o analiză de conținut pornind de la un corpus de peste 200 de reclame japoneze în formă scrisă, acoperind atât publicitatea comercială, cât și socială (de interes public), dintre care am selectat 4 pentru a fi discutate în prezenta lucrare.

Cuvinte cheie: discurs publicitar, semiotică culturală, limbaj publicistic, kawaii, drăgălaș, studii asupra drăgălășeniei, cultură pop
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă