Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.1 din 2012  
         
  Articol:   TRIUMFUL IMAGINARULUI: DE LA CERVANTES LA EUGÈNE IONESCO / EL TRIUNFO DEL IMAGINARIO: DE CERVANTES A EUGENIO IONESCO.

Autori:  DAN RUJEA.
 
       
         
  Rezumat:  Triumful Imaginarului: de la Cervantes la Eugène Ionesco. Există o evidentă relaţie de continuitate între scriitorul spaniol Miguel de Cervantes şi dramaturgul francez de origine româna Eugène Ionesco. Această legătură poate fi demonstrată prin analiza a două capodopere ale genului dramatic aparţinând autorilor mai sus amintiţi: este vorba de Retablo de las maravillas, de Cervantes şi Les Chaises, de Ionesco. Astfel, în Retablo..., Cervantes, utilizând două dintre tehnicile specifice barocului, i. e." iluzie-deziluzie" şi " teatru-în-teatru", prezintă situaţia insolită a unui grup de spectatori obligaţi să admită existenţa şi evoluţia pe scenă ale unor personaje imaginare şi imateriale. În finalul piesei, autorul spaniol ne oferă o perspectivă ironică şi demistificatoare asupra acestui procedeu fantezist privind actorii ambulanţi. Aşadar, rolul imaginarului fantastic apare cenzurat la Cervantes, în principal de teama Inchiziţiei care, la acel moment, nu admitea niciun abuz de imaginaţie, acesta fiind considerat drept erezie.În secolul XX, E. Ionesco redescoperă tehnica cervantină – constând din aducerea pe scenă a unor personaje imaginare – şi o amplifică, ridicând-o la un nivel simbolico-transcendental. Prin urmare, dacă în cazul lui Cervantes se poate vorbi de o "fantezie cenzurată", în teatrul ionescian există o "fantezie simbolică" utilizată de autor cu scopul de a exprima şi a susţine un " background" filosofic extrem de serios.

Cuvinte-cheie: Cervantes, Ionesco, imaginar, cenzurat, imaginaţie, simbolic, fantezie, transcendental, background. 

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă