Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2019  
         
  Articol:   POLARIZATION FOR PIANO / POLARIZATION PENTRU PIAN.

Autori:  ÁRON TÖRÖK-GYURKÓ.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2019.2.15

Published Online: 2019-12-10
Published Print: 2019-12-20
pp. 287-292
VIEW PDF: FULL PDF

Lucrarea de față, după titlul ei, pare a fi o muzică programatică, care încearcă să realizeze o reprezentare sonoră a procesului de polarizare. De fapt, funcția titlului este doar aceea de a aduce o concepție cheie în explicarea fenomenului prezent în lucrare. Acest fenomen al structurii în trei părți – care pot fi interpretate ca trei procese separate, dar și ca un singur proces cu o cauzalitate continuă – demonstrează diferite interacțiuni între materialele muzicale. Prima parte pornește de la o unitate bazată pe două note (un trill) – fiind axa centrală acestei părti, din care apoi evoluează două materiale contrastante, într-o continuă confruntare. A doua dintre aceste va da naștere materialului de bază al părții a doua. Acest material va apărea în diferite ipostaze, într-un conflict realizat între cele două extremități ale registrului. Partea a treia aduce o sinteză ale materialelor utilizate anterior. Dintr-o altă perspectivă, lucrarea este un studiu de compoziție, care caută răspunsuri la unele întrebări, precum: ce poate fi materialul sonor al unui proces muzical; cum pot fi dezvoltate aceste materiale; cum poate fi creat un astfel de discurs muzical, care se bazează pe un proces de continuă evoluție și transformare, dar în același timp rămâne organic și coerent sau ce fel de contraste pot fi utilizate și prin ce procedee? Discursul muzical se bazează pe un limbaj liber, atonal, cu diferite tipuri de simetrie în structuri verticale și orizontale. Lucrarea a fost premiată cu premiul I. al Concursului Național de Compoziție “Liviu Comes”, Cluj-Napoca, ediția 2011. Prima audiție absolută a avut loc în data de 17. aprilie 2011, în interpretarea pianistei Dóra Munkácsi, la Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca.

Cuvinte Cheie: pian, polarizare, fenomen, interacțiuni, contraste, compoziție, proces, organic, structură
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă