Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2019  
         
  Articol:   CARACTERE FEMININE ÎN GENUL SERAGLIO: SCHIMBAREA ANTURAJULUI SOCIAL ȘI AL SPAȚIULUI PUBLIC PENTRU FEMEI PE PARCURSUL SECOLULUI AL 18-LEA / FEMALE CHARACTERS IN SERAGLIO GENRE: CHANGING SOCIAL MILIEU AND PUBLIC SPACE FOR WOMEN DURING THE EIGHTEENTH CENTURY.

Autori:  OAK JOO YAP.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2019.2.01

Published Online: 2019-12-10
Published Print: 2019-12-20
pp. 13-30
VIEW PDF: FULL PDF

Cu o narațiune de harem-răpire, opera de tip seraglio a secolului al 18-lea, se concentrează ostentativ pe protagoniștii masculini, sau aparent sărbătorește conducătorul masculin oriental ca un monarh iluminat, care transmite mesajele iluministe. Cu toate acestea, personajele feminine au un rol proeminent în opera seraglio, ele luând inițiativa răpirii din serai. Ele se află într-un contrast foarte mare cu tipul de eroină sentimentală contemporană predominantă, își afirmă inconfundabil prezența și domină scenele convingătoare asupra personajelor masculine slabe sau ineficiente. Pasha Selim în Die Entführung aus dem Serail de Mozart este, de exemplu, un simplu rol de vorbire dezbrăcat de elocvența exprimată în cântare. În L’incontro improvviso de Haydn acțiunile personajelor feminine propulsează latura serioasă a narațiunii, astfel negând noțiunile stereotipice ale femeilor orientale: ființe leneșe, senzuale sau supuse. Acest studiu susține că o astfel de portretizare a femeilor din genul seraglio reflectă schimbarea peisajului social din timpul iluminării: vocea înrăutățitoare pentru o viziune în evoluție a femeilor; înrădăcinarea compozitorului în iluminism; și recunoașterea socială a meritului și puterii femeilor, cultivată în spații publice, cum ar fi saloanele sau lojile francmasonice, în timpul unui secol de curente socio-politice mărețe.

Cuvinte cheie: seraglio opera, femeie, sensibilitate, spațiu public, fancmason, iluminism
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă